Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Sucha Beskidzka, Powiat Suski, Maków Podhalański, Jordanów, Zembrzyce, Stryszawa, Budzów, Bystra Sidzina, Zawoja - Sucha24 Twój Portal Lokalny
czwartek, 05 marzec 2020 23:36

Wegańskie źródła białka.

Dieta wegańska to sposób odżywiania oparty wyłącznie na produktach pochodzenia roślinnego. W praktyce oznacza to wykluczenie z jadłospisu mięsa, ryb, jaj oraz wszystkich rodzajów nabiału.

Jednym z najczęściej rozpowszechnianych mitów na temat weganizmu jest to, że taka dieta nie zapewnia organizmowi odpowiedniej ilości białka. Tymczasem nie jest to prawda, a Światowa Organizacja Zdrowia WHO podaje, że diety wegańska i wegetariańska są bardzo zdrowe i wręcz zapobiegają wielu chorobom cywilizacyjnym na przykład chorobie wieńcowej, czy niealkoholowemu stłuszczeniu wątroby.

Badania pokazują ponad wszelką wątpliwość, że nieprzetworzone produkty roślinne, są w stanie dostarczyć nam taką samą ilość białka, jak produkty pochodzenia zwierzęcego. Oczywiście mowa tutaj o zdrowej prawidłowo zbilansowanej diecie. Produkty pochodzenia roślinnego zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, trzeba tylko zadbać o komplementarność białek, spożywając produkty z różnych grup na przykład rośliny strączkowe i pełne ziarna zbóż.

Skąd brać białko na diecie wegańskiej?

Osoby niespożywające produktów odzwierzęcych mają do wyboru całe mnóstwo źródeł pełnowartościowego białka. Ze względu na to, że różne rośliny zawierają różne rodzaje aminokwasów, zaleca się spożywanie zarówno białka ze źródeł zbożowych, jak i tego z roślin strączkowych, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników. Przy czym nie muszą one być spożywane w ciągu jednego posiłku. Z powodzeniem możemy je jeść w różnym czasie.

Roślinne źródła białka to:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe takie jak na przykład kasza, ryż, makaron, pieczywo,
  • rośliny strączkowe jak fasola, soczewica, ciecierzyca, bób, groch łuskany, groszek zielony,
  • produkty sojowe na przykład gotowane ziarno soi, jogurty sojowe, napoje sojowe, desery sojowe, tofu, tempeh,
  • orzechy nasiona przykładowo nasiona słonecznika i dyni, sezam; orzechy włoskie, migdały, pistacje, orzechy laskowe,
  • superfoods bogate w białko jak chlorella, spirulina, czy babka płesznik.

Dużą popularnością cieszą się również białkowe wegańskie odżywki dla sportowców na bazie białek konopnych, ryżowych, sojowych, czy grochowych. Wegańskie źródła białka w większości są niedrogie i łatwo dostępne.

Jakie suplementy diety powinni zażywać weganie?

W praktyce dobrze skomponowana dieta wegańska nie powoduje powstania w organizmie żadnych niedoborów witaminowo mineralnych, a wręcz przeciwnie - wiele z nich wyrównuje. Pamiętajmy jednak, że jeśli nie wiemy, jak zbilansować posiłki, ponieważ dopiero zaczynamy odżywiać się bez mięsa, warto przy układaniu jadłospisu skorzystać z pomocy doświadczonego dietetyka. Doradzi nam on, co jeść, aby dostarczyć sobie białka, magnezu, wapnia, czy żelaza.

Osobom na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej zaleca się suplementowanie witaminy D. To jednak w naszym klimacie dotyczyć właściwie każdego, a nie tylko osób niejedzących produktów pochodzenia zwierzęcego. Trzeba także szczególnie zadbać o odpowiednią podaż witaminy B12, której głównym źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego. Tutaj jednak też nie ma się czym przejmować, ponieważ suplementy z tą witaminą można kupić w każdej aptece, a większość produktów dla wegetarian i wegan jak na przykład napoje roślinne jest wzbogacana o tę właśnie witaminę. Jej doskonałym źródłem są również algi chlorella oraz spirulina.

Wegetarianie i weganie powinni przestrzegać takich samych zasad zdrowego odżywiania jak osoby na konwencjonalnej diecie zawierającej produkty pochodzenia zwierzęcego. Posiłki powinny być urozmaicone, z dużą ilością świeżych warzyw i owoców, unikajmy żywności przetworzonej, dań typu Fast food, cukru oraz używek takich jak alkohol, czy papierosy. Raz w roku warto również wykonać profilaktyczne badanie krwi (morfologia), które pomoże wykryć ewentualne niedobory żelaza w organizmie.

asdasdasdasdas
Home