Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

poniedziałek, 10 luty 2014 09:40

Jak utrzymać zgrabną sylwetkę zimą?

Zimowa pora kojarzy nam się z długimi wieczorami spędzonymi leniwie przy kominku w wygodnym fotelu z dobrą książką i kubkiem gorącej czekolady w ręku. Nasza garderoba z obcisłych sukienek zmienia się na szerokie grubsze swetry, pod którymi możemy ukryć wszystkie fałdki.

 

 

Aura za oknem sprawia, że nie mamy ochoty na aktywność fizyczną, dlatego spędzamy czas na kanapie zajadając chipsy. Te wszystkie grzeszki sprawiają, że tworzą się nam zimowe zapasy wokół bioder i tali. Nasze uda i pośladki atakuje odwieczna zmora kobiet cellulit, spodnie stają się za ciasne, wypływają z nich boczki. Zanim się zorientujemy mamy już drugi podbródek. Czujemy się ociężali i przejedzeni. Czy tak naprawdę nie możemy się przed tym ustrzec? Czy każdej zimy musimy nabrać dodatkowych kilogramów?

      

Dość tego! Zadbaj o siebie już dziś. Nie pozwól sobie na dodatkowe fałdki i kilogramy oraz związane z tym frustracje i kompleksy. Przygotuj się już dziś do sezonu bikini i walcz o zgrabną sylwetkę a przede wszystkim o swoje zdrowie. Nie zapominaj o zdrowym odżywianiu nawet zimą. Skończ z podjadaniem słodyczy dla poprawy swojego samopoczucia i leniuchowaniem na kanapie do dzieła podejmij wyzwanie, zrób coś dla siebie i swojego zdrowia. Oto moje porady jak zdrowo odżywiać się zimą i stracić dodatkowo zbędne kilogramy.

 

Potrawy zimą powinny być sycące i ciepłe, ale pozbawione zbędnych kalorii. Ciepłe potrawy zimą sycą mimo mniejszej porcji i szybko podnoszą temperaturę ciała, przez co przyśpieszają spalanie kalorii. Najważniejsze są regularne posiłki z zachowaniem 3-4 godzinnej przerwy pomiędzy nimi, chroni nas to przed podjadaniem i usprawnia przemianę materii. Ostre i rozgrzewające potrawy – są sekretem zimowych posiłków sprzyjających chudnięciu. Przyprawy rozgrzewają organizm, pobudzają trawienie oraz mają wiele walorów smakowych. Polecam, więc stosowanie imbiru, kardamonu, goździków, tymianku, kurkumy i rozmarynu. Używaj więcej czosnku i cebuli – są to naturalne antybiotyki chroniące przed przeziębieniem.

 

Zimą, kiedy warzyw jest mało i są gorszej jakości polecam warzywa mrożone, kiszonki (surówki z kiszonej kapusty, ogórki kiszone), własne zaprawy, kiełki ( brokuł, lucerny, rzodkiewki) pomidory w puszce oraz rośliny strączkowe ( groch, soczewica, soja, humus). Surowe warzywa zastąp blanszowanymi lub gotowanymi al dente i spożywaj je, co najmniej trzy razy dziennie. Jeżeli mamy skłonność do nawracających infekcji, należy unikać nadmiaru nabiału w diecie, ma on działanie wychładzające i nawilżające, co nie jest korzystne zimową porą.

 

Ciepłe śniadanie zimą to podstawa egzystencji. Bez niego wciąż będziemy sięgać po przekąski. Zdrowe śniadanie powinno bazować na węglowodanach złożonych, może to być owsianka na mleku ze świeżymi owocami i cynamonem lub tosty pełnoziarniste z odpowiednio dobraną porcją dobrze przyswajalnego białka (jaja, ryby, chude mięso, chudy nabiał). Surowe owoce można zastąpić pieczonymi lub z kompotu, można je dodawać do porannej owsianki lub kaszy jaglanej. Nie zapominaj o łatwo dostępnych cytrusach bogatych w witaminę C. Zalecane na diecie są niskokaloryczne grejpfruty, mandarynki, pomarańcze, pomelo.

 

Sól zwykłą warzoną zamień na sól morską i używaj jej w niewielkich ilościach. Sól najlepiej dodawać pod koniec gotowania, a nie na początku ze względu na to, iż warzywa szybko chłoną ją i łatwo je przesolić.

 

Ciepłe napoje należy wypić od 1,5 – 2 l dziennie. Zimową porą trudno pić wodę mineralną, dlatego można ją zastąpić rozgrzewającymi herbatkami na bazie imbiru, cytryny i pieprzu Cayenne, malin, yerba mate, herbatki owocowe, zielone, czerwone. Jeśli musimy słodzić polecam używanie słodziku. Warto codziennie zjeść garść orzechów bez soli (ok. 40 g), mogą to być orzechy włoskie, nerkowca, laskowe, ziemne, pistacje. Dostarczamy sobie, bowiem sporo magnezu, kwasu foliowego i innych witamin z grupy B, witaminę E oraz błonnik.

 

Wybieraj produkty zbożowe pełnoziarniste w twoim menu nie może zabraknąć chleba graham, płatków owsianych, otrębów owsianych, ryżu brązowego, makaronu pełnoziarnistego, kaszy ( jaglanej, jęczmiennej), musli z amarantusa. Najlepiej zjadaj trzy porcje produktów pełnoziarnistych dziennie. Dzięki nim zyskasz nie tylko zdrowie, ale też zgrabniejszą sylwetkę.

 

Na twoim talerzu nie może zabraknąć chudego mięsa bez skóry najlepiej z drobiu (kurczaka, indyka), królika oraz wołowiny. Dwa, trzy razy w tygodniu spożywaj ryby bogate w kwasy omega – 3. Wybieraj łososia, śledzia, szproty, makrelę, dorsza. Używaj dziennie 2-3 łyżki tłuszczów roślinnych dobrej, jakości, takich jak oliwa, olej rzepakowy, olej z pestek dyni, olej lniany.  Smażone potrawy w panierkach na dużej ilości tłuszczu zamień na lżejsze, pieczone w piekarniku w żaroodpornym naczyniu, grillowane, duszone, gotowane na parze.

 

Pamiętaj, aby odnieść sukces nie wystarczą tylko zmiany w Twoim żywieniu równie istotna jest aktywność fizyczna, dlatego nie zastanawiaj się i już dziś zapisz się na zajęcia fitness, albo spróbuj z koleżanką nordic walking lub też ćwicz w zaciszu swojego domu z trenerkami fitness z płyt DVD. Wybór należy do Ciebie, najważniejsze, aby podjąć jakieś działania, zmotywować się i przede wszystkim nie zazdrościć innym świetnej figury i narzekać na cały świat. Trzymam kciuki za Twoje zmiany.

 

Dietetyk Magdalena Józefiak

Poradnia Dietetyczna „Sfera Zdrowia”

https://www.facebook.com/sfera.zdrowia?ref=hl

http://sfera-zdrowia.com.pl/?dietetyk=glowna

HomeWarto wiedziećLekarzeZdrowie i urodaJak utrzymać zgrabną sylwetkę zimą?