Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

czwartek, 18 sierpień 2016 09:17

Sekret długowieczności, czyli dieta okinawska

Czy sposób żywienia może przedłużyć nam czas życia na ziemi? Wszystko wskazuje na to, że tak i jest to jeden z najskuteczniejszych czynników długowieczności. Wnioski te wyciągnięto po wieloletnich badaniach nad Okinawą, japońską wyspą położoną na Oceanie Spokojnym, w której średnia długość życia to 65 lat. Czym charakteryzuje się sposób żywienia tamtejszych mieszkańców, wśród których liczba stulatków jest niemal 5 krotnie większa niż w Stanach Zjednoczonych?

Cechy charakterystyczne Diety Okinawskiej

Można podejrzewać, że sekret długowieczności tkwi w dobrych genach, jednak wieloletnie analizy wykazały, że wszystko jest wynikiem odpowiedniego odżywiania i aktywności fizycznej. Podstawowym założeniem jest niska gęstość energetyczna diety przy wysokiej gęstości odżywczej. Głównym źródłem energii są tu słodkie ziemniaki, charakteryzujące się wysoką zawartością karotenoidów, błonnika czy witaminy C,  także wykazując silne antyoksydacyjne właściwości. Obok wysokiej konsumpcji warzyw obserwuje się duże spożycie produktów sojowych, takich jak tofu czy miso które są dominującym źródłem białka i stanowią średnio 6% dostarczanej energii. Niewielka obecność mięsa, produktów mięsnych czy nabiału spotyka się z umiarkowaną konsumpcją ryb. Dzięki temu, dieta bogata jest w kwasy tłuszczowe omega-3. Dieta okinawska obfituje również w mało spotykane produkty, takie jak gorzki melon, Konnuaku czy Grzyby Shiitake. W przygotowaniu potraw, kluczową rolę w doprawianiu zajmują przyprawy i zioła, tj. imbir czy kurkuma. Oprócz wzrostu wartości smakowych wykazują właściwości przeciwzapalne czy antybakteryjne.

Dieta cud?

Sposób żywienia mieszkańców Okinawy a tym samym wysoka zawartość izoflawonów przyczyna się do zmniejszonego ryzyka pojawiania się chorób układu sercowo-naczyniowego czyli jednej z najczęściej obserwowanych przyczyn śmierci. Zdrowa i prawidłowa dieta, eliminująca nadmiar tłuszczu, węglowodanów prostych i produktów przetworzonych po raz kolejny udowadnia swoją skuteczność, nie tylko w kwestii zachowania smukłej sylwetki.

HomeWarto wiedziećLekarzeZdrowie i urodaSekret długowieczności, czyli dieta okinawska